Auta Ihmistä -keräys: mikä, miksi?

Ihminen ei voi koskaan elämässään tietää mitä tapahtuu. Yllättävän tapahtuman seuraukset voivat käynnistää ketjureaktion, joka hajottaa elämän. Silti, onnetonkin tarina voi saada onnellisen lopun. 

Vähävaraisen perheen lapsi voi päästä kesäleirille. Asunnoton voi saada jälleen kodin. Perheelle varmistuu ainakin yksi lämmin ateria päivässä. Joku saa apua työnhakuun. Yksinäinen vanhus pääsee mukaan kerhotoimintaan.

Pelastusarmeijan antama apu voi olla taloudellista apua pahimman yli, tai tukea välttämättömissä hankinnoissa. Eri ihmiset tarvitsevat apua eri asioissa. Kuljemme rinnalla niin kauan kunnes onni taas kääntyy.

Lahjoita 

KERÄYKSEN TAUSTAA

Auta ihmistä -keräys on ajan saatossa saanut eri muotoja. Kaikki alkoi lipaskeräyksestä, mutta myöhemmin keräystavaksi vakiintui kirjekeräys. Pitkään on voinut lahjoittaa myös tekstiviestillä tai netin kautta. 

Aluksi apu oli ensisijaisesti ruoka- ja vaateapua, sittemmin mukaan tuli myös suora taloudellinen apu. Tänä päivänä ihmiset tarvitsevat enenevässä määrin rahallisen tuen lisäksi myös kuuntelua, neuvontaa ja palveluja joilla voidaan ehkäistä toivottomuutta, syrjäytymistä ja ongelmien periytymistä. 

Keräyksen tuotoilla Pelastusarmeija  auttaa kotimaan vähävaraisia lapsiperheitä, vanhuksia, opiskelijoita ja nuoria. 

Auta ihmistä -keräys on ympärivuotinen ja jatkuva, kuten on avuntarvekin. 

Kiitos kaikille lahjoittajille! 

Miten lahjoitukset käytetään?

Keräyksellä autetaan Suomessa asuvia vähävaraisia lapsiperheitä, yksineläviä naisia ja miehiä, yksinäisiä vanhuksia sekä syrjäytymisvaarassa olevia nuoria.

Vuonna 2018 Auta ihmistä -lahjoituksia tuli n. 1,9 miljoonaa euroa. Meille on ensiarvoisen tärkeää, että apu menee perille! 

Alla olevasta graafista näet, miten Auta ihmistä -keräykseen kertyneet rahalahjat käytetään.

 

 

AIKAISEMMAT KAMPANJAT 


Kampanja 2018


KUN TURVAVERKOT KATOAVAT ALTA

Syrjäytyminen on sitä, että ihminen alkaa ajautua sosiaalisten kontaktien ulkopuolelle. 

Kampanja dramatisoi sitä, kuinka elämän myrskyissä ihminen ja kokonainen perhe  kokee jäävänsä yksin hädän keskelle. Turvaverkot katoavat alta ja ihmiset ovat vaarassa syrjäytyä ja jäädä sosiaalisten kontaktien ulkopuolelle.

 

Vuoden 2018 kampanjavideo dramatisoi osaltaan yksinäisyyden kokemusta ja turvaverkkojen katoamista.


Vuoden 2018 Jottei kukaan jää yksin -kampanjaa oli suunnittelemassa ja toteuttamassa joukko eturivin ammattilaisia, jotka antoivat oman työpanoksensa ilmaiseksi. Kampanjan takana ovat markkinointitoimisto Make It Simple Oy, valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen, tuotantoyhtiö Otto Productions. Filmin on ohjannut Markus Sirviö. Myös ammattiesiintyjiä lähti talkoisiin mukaan. Mm. yksinäistä miestä esittää julistekuvassa Sampo Marjomaa ja filmin pääosassa on näyttelijä Sara Welling.

Kampanja palkittiin useissa kilpailuissa, myös kansainvälisesti. Kampanjakuvat voitti mm. World Photographic Cup -kilpailussa kultaa ja kampanjavideo VOITTO-kilpailussa hopeaa ja pronssia. Lämmin kiitos yhteistyökumppaneillemme Make it Simplelle, valokuvaaja Onni Wiljami Kinnuselle, Otto-tuotannolle ja ohjaaja Markus Virpiölle.

Lahjoita

Kampanja 2017


Huono onni voi kohdata kenet tahansa.

Presidentti Tarja Halonen ja Rovion ex-Mighty Eagle Peter Vesterbacka lähtivät mukaan kampanjaan muistuttaakseen ihmisiä elämän sattumanvaraisuudesta.

Tarja Halonen ja Peter Vesterbacka halusivat auttaa Suomen vähävaraisia laittamalla itsensä likoon ja osoittaakseen millaiseksi heidän elämänsä olisi saattanut kehittyä, mikäli heitä olisi kohdannut huono onni. Mainoskampanjassa he kuvauttivat itsensä vähäosaisina kanssakulkijoina. 


Presidentti Tarja Halonen painottaa, että on tärkeää auttaa lähimmäisiä hädässä: 

Se on ihmisoikeustyötä arjessa

 


Peter Vesterbackan mielestä ihmisten auttaminen on keskeinen osa suomalaisuutta: 

"Olemalla mukana Pelastusarmeijan keräyskampanjassa haluan osoittaa, että kaikista ihmisistä välittäminen on perusjuttu. Suomalaisuuden ytimessä on se, että kaikki pidetään mukana"

Vuoden 2017 kampanjavideo dramatisoi elämän arvaamattomuutta ja sen seurauksia.


Vuoden 2017 Huono onni voi kohdata kenet tahansa -kampanja lanseerasi Auta ihmistä -keräyksen kokonaan uutena keräyskonseptina, joka on nyt rekisteröity keräysbrändi kuten Joulupata. Kampanjaa oli suunnittelemassa ja toteuttamassa joukko eturivin ammattilaisia, jotka antoivat oman työpanoksensa ilmaiseksi. Kampanjan takana ovat markkinointitoimisto Make It Simple Oy, valokuvaajat Anton Sucksdorff ja Kasmir Häiväoja, tuottaja Kirsi Pärni sekä elokuvayhtiö Lucy Loves Stories Oy. Filmin on ohjannut Johannes Salonen. Filmin pääosassa on näyttelijä Kai Vaine.

Lahjoita


Pelastusarmeija

Pelastusarmeijalla on pitkät perinteet niin Suomessa kuin ulkomailla. Olemme paikallinen, valtakunnallinen sekä kansainvälinen toimija. Toimimme 131 eri maassa, ja oma kansainvälinen verkostomme takaa toiminnan läpinäkyvyyden sekä varojen tehokkaan käytön. Suomessa Pelastusarmeija on toiminut vuodesta 1889, ja tällä hetkellä olemme paikallinen hyväntekijä yhteensä 25 paikkakunnalla. Olemme vahva kotimaan auttaja, ja autamme ihmisiä monipuolisesti eri kohderyhmistä, ketään syrjimättä. Eniten apuamme tarvitsevat vähävaraiset lapsiperheet, nuoret, opiskelijat, asunnottomat, syrjäytyneet, työttömät ja pieneläkeläiset.

Lisätietoa: Pelastusarmeija.fi